Missä määrin digitalisaatio auttaa tekemään yrityksistä nykyistä älykkäämpiä?

Missä määrin digitalisaatio auttaa tekemään yrityksistä nykyistä älykkäämpiä?

Moderni yritysmaailma on nyt täysin integroitunut digitalisaatioon, emmekä luultavasti voisi elää ilman sitä. Mutta mitä digitaalisuus oikeasti tarkoittaa? Mikä tärkeämpää, mitä se tarkoittaa yrityksille? Miten se tekee niistä ketterämpiä ja kilpailukykyisempiä?

Digitalisaatio ei ole vain tietokoneen käyttöä

Monet ihmiset ajattelevat, että nämä kaksi ovat sama asia, mutta näin ei ole. Digitalisaatio on ennen kaikkea strateginen lähestymistapa ongelmien ratkaisemiseen. Ja parhaat vaikutukset tulevat, kun sitä käytetään innovointiin, ei olemassa olevien prosessien kopiointiin.

Digitaalinen muutos johtaa siihen, että käytämme tietotekniikkaa liiketoimintaprosessien parantamiseen sekä lisäarvon ja palvelun tuottamiseen asiakkaillemme. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta se ei todellakaan ole sitä. Se on kuitenkin kriittistä ja sillä saadaan tuloksia.

Deloitten raportti digitaalisista innovaatioista kertoo meille, että:

  • yli 40 prosenttia yrityksistä kasvattaa asiakaskuntaansa digitaalisen teknologian avulla:
  • yli 70 prosenttia yrityksistä raportoi tulojen kasvusta näiden innovaatioiden ansiosta;
  • digitaalinen innovaatio mahdollistaa työpaikkojen kaksinkertaistamisen;
  • digitaaliset yritykset tuottavat keskimäärin kaksi kertaa enemmän voittoa kuin perinteiset yritykset.

Pienyritykset hyötyvät eniten

Digitaalisen murroksen olennainen vaikutus on se, että se on avannut maailman pienyrityksille. Nykyään tarvitaan vain verkkosivusto ja vain muutama mainos sosiaalisessa mediassa sekä hyvin vähän mainosinvestointeja, jotta pieni yritys huomataan kaikkialla maailmassa.

Verkon ja sen käyttäjien voima tekee tästä avoimet markkinat 7 päivää viikossa, 24 tuntia vuorokaudessa. Antaaksemme esimerkin tämän työkalun mahdollisuuksista, voimme herätä milloin tahansa keskellä päivää tai yötä valitaksemme suosikki nettikasino pelit – ehkäpä kolikkopelit realistisessa ympäristössä, joka saa sinut tuntemaan, kuin oisit oikeassa pelihallissa.

Ja tämä järjestelmä – valtava, aina markkinoilla saatavilla oleva – toimii samalla tavalla verkkokaupassasi, joten kun heräät joka aamu ja menet toimistolle, sinulla on luettelo ihmisistä, jotka pyytävät tietoja ja tilauksia.

Miten liiketoimintaa kasvatetaan digitaalisella muutoksella?

Paras tapa tuoda digitaalisia innovaatioita osaksi liiketoimintaa – tai parantaa sitä – on koulutus ja osaamisen kehittäminen. Asianmukaisen koulutuksen hyödyntämiseksi tästä uudesta ”työkalusta” pitäisi olla loogisin askel, mutta monille se ei ole näin, koska monet aliarvioivat digitaalisen innovaation perusnäkökohtien hoitamiseen tarvittavat taidot.

Aloitetaan käytännön esimerkistä, nimittäin sosiaalisesta mediasta. Monelle yrittäjälle sosiaalinen media on ajan ja rahan haaskausta. Silti, kun se on osa bisnesmarkkinointia, se annetaan sellaiselle, jolla ei ole osaamista ja teknistä kykyä hallita sitä.

Ja he jättävät huomiotta sen, että sosiaalisen median kasvu maailmalla on ollut hämmästyttävää. Tilastot osoittavat, että ne, jotka seuraavat yritystä sosiaalisessa mediassa 91 %:ssa tapauksista, menevät katsomaan sen verkkosivustoa, 89 %:ssa tapauksista tekee ostoksen ja 85 %:ssa tapauksista suosittelee sitä ystävilleen.

Koko maailma on muuttunut digitaaliseksi

Tämä Internetiksi kutsuttu valtava teknologinen kehitys, joka on käynnistänyt sosiaalisen median kaltaisen ilmiön, on vavisuttanut kaikkia perinteisiä bisnestekniikoita. Ja tänä päivänä he, jotka joutuvat sopeutumaan, onnistuvat olemaan aina asiakkaidensa rinnalla, pystyvät informoimaan heitä ja tarjoamaan heille heidän tarvitsemaansa tukea. Kuten jo mainittiin, nykyään yrityksen ja sen tuotteiden etsiminen verkosta ja sen selvittäminen, mitä kuluttajat siitä ajattelevat, on tullut erittäin helpoksi netin ansiosta.

Siksi meidän on arvioitava uudelleen tämä digitalisaation osa-alue ja annettava se alan ammattilaisten käsiin. Sosiaalinen media tavoitti maailmanlaajuisesti noin 3,6 miljardia ihmistä vuonna 2020, ja vuoteen 2025 mennessä määrän odotetaan kasvavan 4,41 miljardiin ihmiseen. Joistakin heistä voi tulla asiakkaitamme. Niin ei tietenkään käy kaikille. Mutta jos edes yksi miljoonasta sosiaalisen median käyttäjästä tekisi niin, yhtiömme saisi noin 800 asiakasta lisää vuoteen 2025 mennessä.

Se ei näytä lainkaan hullummalta.

Teknologia